23.4.2021

Ammattina jalkapallo: Masar Ömerin ura päättyi polvivammoihin

27-vuotias Masar Ömer teki keväällä päätöksen, että ura jalkapalloilijana on nyt ohi. Syynä tähän olivat ikävät polvivammat.

Masar Ömer pelasi kauden 2020 Gnistanissa. (Kuva: Gnistan)

Ömer oli vielä tällä kaudella Ykkösessä pelaavan Gnistanin sopimuspelaaja, mutta hyökkääjä päätti lopettaa oman aktiiviuransa keväällä. Viime vuodet ovat menneet pitkälti polvivammojen parissa.

- 2018 pelasin Hongassa. Silloin eturistisidevamman takia tuli pitkä tauko. Olin siitä juuri kuntoutunut, kun samasta polvesta löytyi rustovaurio. Siitä tuli taas vuoden kuntoutus. Pääsin jälleen kuntoon ja siirryin Gnistaniin kaudeksi 2020. Nyt sitten talvella toisesta polvesta löytyi pahanlaatuinen rustovaurio, Ömer kertaa viime vuosiaan.

- Lääkärin mukaan polveni ovat kuin 70-vuotiaalla. Se herätti tietysti pelkoa, että kannattaako tässä jatkaa pelaamista.

Ömer päätti kuitenkin vielä yrittää ja harjoitteli Gnistanin kanssa.

- Kaikki oli hyvin, kun pystyin itse määrittämään vauhdin. Jarrutukset ja suunnanmuutokset olivat kuitenkin tosi vaikeita. Lopulta tein päätöksen, että tämän takia ei kannata enää riskeerata omaa terveyttä.

Pelaajalle on aina vaikeinta aikaa, kun loukkaantumisen takia joutuu olemaan pois normaalista harjoittelusta ja peleistä.

- Kyllä viime vuodet ovat olleet raskaita. Sitä on joka aamu herännyt ja kokeillut, että miltä polvet tuntuvat ja millaisessa kunnossa sitä on. Nyt sitä ei tarvitse enää miettiä, joten nyt on tietyllä tapaa henkisesti paljon helpompaa.

Ömer opiskelee tällä hetkellä Espoon Laureassa fysioterapeutiksi.

- Tästä alkaa nyt toinen ura ja opintojen myötä on ollut helppoa, että ei jäänyt pelaamisen loputtua ihan tyhjän päälle, Ömer kertoo.

Ömer jatkaa edelleen Gnistanissa, mutta nyt rooli on erilainen.

- Olen joukkueen fysioterapeutin avustaja. Olen tästä mahdollisuudesta todella kiitollinen Gnistanille. Nyt pääsen näkemään läheltä toimintaa tältä puolelta ja saan edelleen jatkaa joukkueen parissa. Se on minulle todella tärkeä asia.

Ömerin ura alkoi EsPa:ssa, jossa hän pelasi jo Kakkosen pelejä kausina 2012 ja 2013. Sen jälkeen Ömer pelasi PK-35 Vantaassa, Hongassa ja Gnistanissa.

- Hienoja hetkiä omalla urallani ovat olleet nousut Veikkausliigaan Hongan ja PK:n kanssa sekä EsPan kanssa nousu Kakkoseen.

- Myös viime syksynä tehdyt tärkeät maalit Gnistanille putoamistaistelussa olivat minulle upeita hetkiä ja silloin näytin vielä itselleni, että pärjään tällä tasolla, Ömer summaa.

Masar Ömer pelasi kaudella 2012 Kakkosta EsPa:n riveissä (Kuva: Juha Tamminen)