10.11.2021

FIFPRO Merit Awards: Tim Sparv ehdolla palkinnon saajaksi

Tim Sparv on ehdolla FIFPRO Merit Awards -palkinnon saajaksi.

FIFPRO on palkinnut ansioituneita jalkapalloammattilaisia Merit Awards -palkinnoilla vuodesta 2008 lähtien. Palkintoja jaetaan nykyisin kolmessa kategoriassa: Player Impact, Player Voice ja Player Activism).

Viime vuonna tunnustukset saivat Manchester Unitedin Marcus Rashford, tasa-arvoa vahvasti esiin nostanut Kyproksen naisten A-maajoukkue sekä chileläinen naispelaaja Javiera Moreno, joka on kamppaillut seksuaalista häirintää vastaan ja pyrkinyt lisäämään tietoisuutta aihepiiriä koskien.

Viime vuonna ehdolla oli myös sierraleonelaissyntyinen ja Suomen kansalaisuuden omaava maalivahti Patrick Bantamoi, joka on järjestellyt runsaasti jalkapallovarusteita synnyinmaansa junioreille.

Sparvin ehdokkuus pohjautuu hänen aktiiviseen vaikuttamiseen sekä ihmisoikeuksien, tasa-arvon, koulutuksen, lukutaidon, antirasismin ja ilmastonmuutostaistelun puolesta puhumiseen puolesta. Sparv on ollut mukana myös mukana rakentamassa jalkapallokenttiä kotiseudulleen Oravaisiin.

Sparv toimii myös Suomen A-maajoukkueen kapteenina.

- Se on varmaan on suomalaisuuttani, mutta tätä yksittäistä ja pelkästään minulle kohdistuvaa palkintoa on hieman vaikea käsitellä, Tim Sparv kertoo FIFPRPO:n sivuilla.

- En ole mikään maalintekijä, eikä YouTubesta löydy mitään tekniikkavideoitani. Minun työni tapahtuu yleensä siellä taustalla. Olen kuitenkin ylpeä saavutuksistani, etenkin osana Suomen A-maajoukkuetta. Se oli uskomatonta koko joukkueen tekemistä, jossa minulla oli kunnia olla mukana. On hienoa tietenkin saada tunnustusta tällä tavalla, Sparv sanoo ja viittaa FIFPRO Merit Award -ehdokkuuteen.

Sparv on puhunut aktiivisesti siitä, että hän haluaa vaikuttaa ja puhua hänelle tärkeiden asioiden puolesta.

- Aina on niitä, jotka ovat sitä mieltä, että urheilijan pitää keskittyä vain urheiluun. Olen kuitenkin itse sitä mieltä, että ajat ovat muuttuneet. Ihmiset odottavat meiltä urheilijoilta enemmän nykyajan yhteiskunnassa. Meillä on velvollisuus käyttää ääntämme positiiviseen muutoksen myös jalkapallokentän ulkopuolella.

FIFPRO Merit Awards -voittajat julkistetaan 16. päivä marraskuuta.