4.10.2021

FIFPRO-tutkimus: Pelaajat epätietoisia uran jälkeisistä suunnitelmistaan

FIFPRO:n tekemän tutkimuksen mukaan 67 % ammattilaisjalkapalloilijoista ovat epätietoisia uran jälkeisistä suunnitelmistaan.

Tutkimus on osa ”Mind the Gap” -kampanjaa, jonka tarkoituksena on auttaa pelaajayhdistyksiä tukemaan pelaajia kaksoisuran luomisessa ja siirtymisessä jalkapallouran jälkeiseen elämään. Brysselin yliopiston tekemässä tutkimuksessa haastateltiin 282 pelaajaa 33 eri maasta.

Noin 67 % pelaajista ei tiennyt, että mitä aikovat tehdä jalkapallouran päättymisen jälkeen.

- Nämä tiedot ovat herätys jalkapalloalalle. Meidän on tehtävä vielä enemmän, jotta voimme auttaa pelaajia valmistautumaan hetkeen, jolloin he lopettavat pelaamisen, FIFPRO:n pääsihteeri Jonas Baer-Hoffmann kertoo.

Vain 33 prosentilla pelaajista oli selkeä suunnitelma uran jälkeiseen elämään.

- Nämä pelaajat tekevät suuria uhrauksia lapsena ja nuorena tullakseen ammattipelaajaksi. On jalkapalloalan tehtävä auttaa heitä sen jälkeen. Kyse ei ole vain taloudellisista asioista, vaan myös mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista, Baer-Hoffmann sanoo.

- Monet Pelaajayhdistykset tekevät hienoa työtä tämän kanssa, mutta asia vaatii paljon resursseja. Kaikkien sidosryhmien on tehtävä yhteistyötä ja osallistuttava.

Kahden viime vuoden aikana Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelmasta rahoitettu Mind the Gap -kampanja on myöntänyt rahoitusta Player Development Managerin nimeämiselle viidessä eri maassa. Mukana ovat Kypros, Suomi, Kreikka, Irlanti ja Ruotsi.

Jalkapallon Pelaajayhdistyksen Player Development Managerina toimii Aku Tervaniemi. Hänen toimenkuvanaan JPY:ssä on auttaa ja tukea pelaajia kaksoisura-asioissa eli työnhaussa, siviilityön löytämisessä ja opintoasioissa.

JPY:n tavoitteena on myös kehittää Job4Player-ohjelmaa löytämällä yhteistyökumppaneita, jotka haluavat rekrytoida jalkapalloilijoita töihin joko osa-aikaisiin tai kokoaikaisiin työsuhteisiin.

- Toimin linkkinä pelaajan ja työntekijöitä etsivän yhteistyökumppanin välillä. Minulta voi myös pyytää apua vaikka oman CV:n täyttämiseen ja muihin työnhakuun liittyviin kysymyksiin. CV kannattaa myös täyttää JPY:n omien sivujen kautta, Tervaniemi kertoo.

- Tämä on valtavan tärkeä aihe kokonaisuudessaan, jonka toivottavasti myös pelaajat ymmärtäisivät vielä paremmin. Minuun voi pelaajat olla yhteydessä matalalla kynnyksellä, niin saamme heti pistettyä asioita ja suunnitelmia eteenpäin, Tervaniemi sanoo.

LUE KOKO RAPORTTI TÄSTÄ

Ole rohkeasti yhteydessä: