16.7.2022

JPY jalkautunut pukukoppeihin - "Teemme työtä pelaajien hyväksi"

Jalkapallon Pelaajayhdistys on vieraillut jälleen huippusarjojen joukkueiden pukukopeissa kevään ja kesän aikana.

Kansallisen Liigan PK-35 Vantaa näyttää pukukoppivierailun yhteydessä Punaista korttia rasisimille.

Päävastuu pukukoppivierailuista on ollut JPY-lähettiläillä Markus Halstilla ja Emma Immosella.

- Tavoitteena näissä vierailuissa on tuoda Pelaajayhdistyksen toimintaa lähemmäksi pelaajia sekä myös tutustua mitä se heidän futisarki pitää sisällään. Itselle on ollut erityisen tärkeätä, että olen päässyt viettämään aikaa siinä ympäristössä, missä pelaajat viettävät suurimman osan kaudestaan, eli pukukopeissa sekä harjoittelukentillä. On ollut paljon hyviä keskusteluita muun muassa kaksoisurasta ja jalkapalloilijoiden asemasta yhteiskunnassa, Halsti kertoo.

JPY on tehnyt pukukoppivierailuja jo vuosia. Viimeisen parin vuoden aikana korona on kuitenkin tuonut omat haasteensa vierailuihin. Osa vierailuista on tehty tänä vuonna vielä etäyhteydellä. Halstin mukaan JPY:n vierailut koppeihin on otettu hyvin vastaan.

. Uskon, että etenkin pandemian aiheuttama uusi, epävarma arki näinä viime vuosina on tähän yksi suurimpia syitä. Pelaajien arkeen on tullut valtavasti uusia haasteita pandemian myötä niin kentällä kuin kentän ulkopuolella. Tämän takia on ollut erityisen tärkeää, että JPY:n vierailut on pystytty tekemään pääasiassa käymällä fyysisesti joukkueiden luona. Näin pystymme tuomaan JPY:n toiminnan lähemmäksi pelaajia. On ollut myös todella hienoa nähdä myös se, miten valmentajat sekä taustahenkilöt arvostavat JPY:n vierailuja, siitä erityiskiitos heille, Halsti jatkaa.

Veikkausliigan Ilves näytti myös punaista korttia rasismille.

Emma Immonen myös korostaa vierailujen tärkeyttä.

- Pukukoppivierailut on tärkeä osa JPY:n toimintaa, sillä se on konkreettinen viesti pelaajille siitä, että olemme olemassa ja teemme työtä pelaajien hyväksi. Lisäksi saamme pukukopeista tärkeää tietoa siitä, miltä pelaajien arki eri seuroissa näyttää. Tuntuu, että jokaisessa pukukopissa vierailut on otettu todella kivasti vastaan. Parin etävuoden jälkeen livenä tehtyjä vierailuita arvostettiin ihan uudella tavalla.

Immonen on tehnyt pukukoppivierailuja Kansallisen Liigan ja naisten Ykkösen koppeihin. JPY-lähettiläs korostaa vuorovaikutuksen merkitystä ja tärkeyttä pelaajien kanssa.

- Tänä keväänä tärkein teema pukukopeissa on ollut urheilijoiden hyvinvointi ja jaksaminen. Sitä olemme itsekin halunneet viestiä pelaajille muun muassa kertomalla Mental Health -Online palvelusta. Toiseksi isoksi teemaksi nostaisin etenkin Naisten Ykkösen aseman. Pelaajat kokevat sarjan olevan aliarvostettu ja tämän mielikuvan muuttamiseksi haluamme tietysti tehdä hommia. Muun muassa yhteiset pelipallot Naisten Ykköseen olisi toivottu kehityskohde.

Jokaisen vierailun päätteeksi kopissa näytetään yhdessä tuttuun tapaan Punaista korttia rasismille ja näin pidetään tärkeää aihetta kollektiivisesti esillä ja näkyvillä.

Halstin ja Immosen lisäksi pukukoppivierailuissa ovat olleet mukana myös Panu Autio, Timi Lahti, Tinni Korpela, Hanna Ruohomaa sekä Kaisa Mäki. Miesten Kakkosen vierailut ovat tehty tällä kaudella vielä etäyhteydellä.