13.4.2021

Kansallinen Liiga käynnistyy lauantaina

Kansallisen Liigan kauden 2021 avauskierros pelataan tulevana lauantaina.

Katarina Naumanen lähtee luottavaisena tulevaan kauteen. (Kuva: Juha Tamminen)

Kaudella 2021 jaetaan 50. Suomen mestaruus naisten jalkapallossa. Ensimmäisen Suomen mestaruuden voitti vuonna 1971 HJK.

Juhlavuosi käynnistyy tulevana lauantaina, kun ohjelmassa on neljä peliä. Kierroksen viides peli pelataan sunnuntaina.

Tikkurilan Palloseura sijoitti viime kaudella toiseksi. Kauteen 2021 lähdettäessä TiPS on yksi monesta mestarisuosikista.

- Meillä on määrätietoinen joukkue, joka tekee paljon töitä. Tavoitteet ovat korkealle alkavaan kauteen, TiPS-kapteeni Roosa Ariyo kertoi tiistaina Kansallisen Liigan media-avauksessa.

- Alkuvuodesta ei ole nähty vielä kaikkea, että mihin kentällä pystymme, Ariyo lisää ja viittaa talven peleihin.

Viime kaudella Ariyo aloitti kautensa loistavasti ja teki alkukierroksilla kuusi maalia. Kausi jäi kuitenkin kesken akillesjännevamman takia.

- Toipuminen on aina vaikeaa, siinä tulee ylä- ja alamäkiä. Olen kuitenkin tehnyt viikoittain määrätietoista työtä ja kuntoutuminen on mennyt hyvin. Olen tosi innoissani, kun kausi alkaa.

Ariyo ehti viime kaudella tehdä kuusi maalia. Nyt on luvassa enemmän.

- Takuulla on luvassa maaleja, Ariyo toteaa.

Ariyo on varmasti yksi suosikeista maalipörssin kärkisijoille.

- Kyllä lasken itseni siihen joukkoon. Myös Gentjana Rochi (KuPS), Aino Kröger (KuPS) ja Ria Karjalainen ovat hyviä maalintekijöitä, Ariyo listaa.

Buustia EM-kisoista

Honka sijoittui viime kaudella neljänneksi. Nyt espoolaisjoukkue lähtee hakemaan parannusta viime kauteen.

- Kirkkainta lähdetään hakemaan, mutta peli ja vastustaja kerrallaan tässä mennään, Hongan Katarina Naumanen sanoo.

- Uskallan väittää, että meillä on sarjan laajin nippu. Meillä on 26 pelaajaa, joista kaikki ovat laadukkaita. Talvi on jo näyttänyt, että vaikka olemme tehneet vaihtoja, on pelin taso pysynyt samana.

Naumanen myös korostaa, että Honka on joukkue isolla J:llä.

- Sen lisäksi meillä on hyviä yksilöitä, mutta olemme todella vahva tiimi.

Naumanen on pelannut pitkään pääsarjatasolla. Aikaisemmin puolustaja on pelannut Pallokissoissa ja HJK:ssa.

- Nyt kauteen lähdettäessä on poikkeuksellisen hyvät tunnelmat. Sen voin rehellisesti myöntää. Tässä on ollut vähän tuuliset pari vuotta takana.

Naumanen viittaa sanoillaan viime kevääseen, jolloin hän oli loppuunpalanut urheilija, joka ylirasitustilansa takia kärsi myös ahdistuksen ja masennuksen oireista.

- Nyt arkeen on löytynyt hyvä tasapaino ja sellainen pelaamisen jano on takaisin. Eli pelaamisen ydin, että mikä on se paras juttu tässä. Ja tämä näkyy kentällä.

- Onnistumiset ruokkivat onnistumisia, Naumanen lisää.

Naisten A-maajoukkue on ollut viime aikoina paljon esillä, kun Helmarit selvitti tiensä kesän 2022 EM-kisoihin.

- Näin pelaajana näen, että kun maajoukkue menestyy, niin kiinnostus myös liigaa kohtaan lisääntyy, Naumanen pohtii.

- Pelaajat saavat varmasti myös buustia kisoista. Monelle se voi olla syy treenata vielä kovempaa. Kansallinen Liiga on paikka, josta on hyvä mahdollisuus ponnistaa maajoukkueeseen mukaan, jos siellä tulee vaikka loukkaantumisia, Honka-pelaaja jatkaa.

Kansallinen Liigan avauskierroksen ottelut:
LA 17.4.

14.00 PK-35 Vantaa - Åland United
14.00 HJK - JyPK
16.00 PK-35 - TiPS
16.00 KuPS - HPS
SU 18.4.
16.00 FC Honka – Ilves

Ruutu+ näyttää kaikki Kansallisen Liigan pelit suorina lähetyksinä. Yksi merkittävimmistä Jalkapallon Pelaajayhdistyksen jäseneduista on Urheilulehti & Ruutu+ seitsemän kuukauden maksuton tilausjakso. Liity jäseneksi tästä