8.11.2021

Respect: Pauliina Miettinen on Kansallisen Liigan lokakuun pelaaja

Pelaajat ovat äänestäneet TiPS:n päävalmentajana toimineen Pauliina Miettisen Kansallisen Liigan lokakuun pelaajaksi. Miettisen valinta on kunnianosoitus pelaajilta rintasyöpää vastaan taistelevaa valmentajaa kohtaan.

Pauliina Miettinen otti pelaajien valinnan ja tuen liikuttuneena vastaan.

- Olisi ollut kiva saada tällainen huomio myös pelaajana, mutta niihin aikoihin tällaisia ei vielä valittu. Tämä on hieno juttu ja olen todella otettu. Miten tämän nyt sanoisin...Todella huomaavainen ja hieno ele. Olen todella otettu ja kyllä tässä tuli itku silmään, Miettinen kertoi valinnasta kuultuaan.

- Haluan omistaa tämän palkinnon myös futsal-pelaaja Siiri Perälälle, joka käy omaa taisteluaan parantumatonta syöpää vastaan, Miettinen lisäsi.

Miettisellä diagnosoitiin keväällä rintasyöpä. Hän olisi joutunut julkisella puolella odottamaan lisätutkimuksia jopa 1,5 kuukautta, mutta päätti mennä yksityiselle, jossa diagnoosi saatiin nopeasti ja hoidot voitiin aloittaa. Miettinen käynnisti kampanjan "Tackle Cancer, Tackle it Early", jonka tarkoitus on muun muassa levittää tietoa, että syöpä voi osua kenen kohdalle tahansa ja milloin tahansa.

- Tuntuu, etteivät ihmiset usko sen voivan osua omalle kohdalle. En itsekään uskonut sen tapahtuvan minulle. Syöpä on kuitenkin niin yleinen sairaus, että siihen pitäisi irrota rahoitusta sen verran, että ihmiset pääsisivät aikaisin diagnoosiin ja hoitoihin. Se on avain taudin hoitamiseen ja oli tärkeä myös minun kohdallani.

- Puolitoista kuukautta on pitkä aika odottaa tietoa siitä sairastaako syöpää vai ei. On tärkeä kuunnella omaa kroppaa ja hakeutua ajoissa tutkimuksiin. Suomessa on hyvä terveydenhuolto, mutta siinäkin on vielä skarpattavaa. Ei ihmisiä voi antaa kuolla jonossa tai huonontaa heidän selviytymismahdollisuuksiaan. On henkisesti äärimmäisen vaikea odotella ja miettiä onko syöpää vai ei, Miettinen korosti.

Kampanja sai hyvän lähtölaukauksen tänä vuonna ja Miettinen lupaa sille jatkoa myös ensi vuonna.

- Kampanja sai hyvän vastaanoton. Toivottavasti ensi vuonna yhä useampia saadaan siihen mukaan. Ensi vuonna sitten tykitetään uudelleen ja entistä isommin.

Pauliina Miettinen on toiminut suomalaisessa jalkapalloilussa pitkään ensin pelaajana ja sen jälkeen valmentajana. Hän toivoo edelleen seurojen ja pelaajien olosuhteisiin parannusta.

- Haluan kiittää pelaajia, valmentajia ja seuratoimijoita siitä, että he jaksavat tehdä töitä suomalaisen jalkapallon eteen. Olisi tärkeä saada vietyä suomalaista jalkapalloa eteenpäin, että ihmisillä olisi mahdollisuus pelata ja panostaa jalkapalloon eikä vain harrastaa.

Suomessa pitäisi olla enemmän KuPS:n kaltaisia seuroja, joissa voi keskittyä jalkapalloon ammattimaisesti. Sitä sanaa sekä viestiä pitää pystyä levittämään, että jokaisella olisi mahdollisuus päästä myös Suomessa huipulle.

- Nyt ihmiset jaksavat tehdä duunia joko kokonaan ilman korvausta tai pienellä korvauksella, ja meidän on pystyttävä viemään asioita ammattimaisempaan suuntaan. Ei vain jalkapallossa, vaan myös muissa urheilulajeissa. Kaikilla pitäisi olla se mahdollisuus pelata ammattilaisena vähän samaan tapaan kuin Ruotsissa alkaa olla. Meidän ei pitäisi olla heitä niin paljon jäljessä tässä asiassa.