22.6.2022

FIFA ja FIFPRO puuttuvat somen vihapuheeseen

FIFA ja kansainvälinen pelaajayhdistys FIFPRO työskentelevät yhdessä jatkossa vähentääkseen pelaajiin ja toimijoihin kohdistuvaa vihapuhetta sosiaalisessa mediassa.

FIFA julkaisi kesäkuussa raportin, joka korostaa jalkapalloilijoiden kokevan lisääntyvässä määrin vihapuhetta tai muuta väärinkäyttöä sosiaalisessa mediassa.

Raporttia varten käytettiin automaattista palvelua seuraamaan yli 400 000 julkaisua eri sosiaalisen median alustoilla EM-kisojen 2021 sekä Afrikan mestaruusturnauksen 2021 välierissä ja finaalissa. Tutkimus osoitti, että yli 50 % pelaajista kohtaa some-alustoilla syrjivää tai epäasiallista käytöstä ja kommentointia. Valtaosa näistä oli homofobisia ja rasistisia kommentteja.

FIFA ja FIFPRO lanseeraavat jatkossa oman sisäisen moderointipalvelun, joka tunnistaa erilaisia vihapuhetermejä. Tämä perusteella palvelu poistaa nämä kommentit tai vähentää niiden näkyvyyttä sekä estää mahdolliset jatkokommentoinnit.

- Meidän velvollisuutemme on suojella jalkapalloa, ja se alkaa tietysti pelaajista, jotka tuovat meille niin paljon iloa ja onnea. Haluamme tekojemme puhuvan enemmän kuin sanamme, ja siksi ryhdymme konkreettisiin toimiin puuttuaksemme ongelmaan suoraan. Tämä ei ole tarkoitettu vain jalkapallon suojelemiseksi ja näiden viestien aiheuttamien haitallisten vaikutusten välttämiseksi, vaan myös nykyisten ja tulevien sukupolvien kouluttamiseksi, jotka ovat tekemisissä urheilumme kanssa sosiaalisessa mediassa sekä pelikentällä, sanoi FIFA:n puheenjohtaja Gianni Infantino.

- Tämä yhteistyön tiimoilta tunnustetaan jalkapallon vastuu suojella pelaajia ja muita toimijoita. Sosiaalisen median kautta tulevalla vihapuheella voi olla iso vaikutus heidän persoonaan, perheeseen, suoritukseen ja yleiseen hyvinvointiin, sanoi FIFPRO:n presidentti David Aganzo.

Tutustu aiheeseen lisää FIFPRO:n kotisivuilta.