20.5.2022

Liikunnanohjauksen perustutkinto ammattiurheilijoille Vierumäellä

Varmista tulevaisuuteesi ja opiskele liikunnallinen ammatti jo urheilu-urasi aikana! Urheilijoille suunnattu koulutus on räätälöity eri lajien harjoitus- ja kilpailukaudet huomioiden joustavaksi monimuotokoulutukseksi. Hae mukaan 21.5.2022 mennessä!

Millainen on liikunnanohjauksen perustutkinto?

Liikunnanohjauksen perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä. Tutkinto antaa yleisen hakukelpoisuuden yliopisto- ja korkeakouluopintoihin.

Koulutuksesta saat perustiedot ja -osaamisen liikunnanohjauksesta ja liikuntaneuvonnasta, valmennuksesta, yleisimmistä liikuntalajeista ja niiden ohjaamisesta. Saa myös monipuoliset valmiudet erilaisiin liikunta- ja vapaa-aika-alan ohjaustehtäviin, tapahtuman järjestämiseen sekä itsenäisenä ammatinharjoittajana toimimiseen.

Urheilijat opiskelevat tutkinnon valmennuksen ja seuratoiminnan osaamisalalla. Pakolliset tutkinnon osat ovat liikunnanohjaus, liikuntaneuvonta ja kilpailutapahtuman järjestäminen.

Urheilijoille tarjolla olevia valinnaisia tutkinnon osia ovat mm. urheilijana kasvu ja kehittyminen, huippuosaajana toimiminen sekä testaaminen ja harjoittelun ohjelmointi. Tutkintoon voi myös yhdistää lukio-opintoja, osia muista ammatillisista tutkinnoista tai korkeakouluopintoja.

Kenelle monimuotokoulutus on tarkoitettu?

Voit hakea urheilijoiden monimuotokoulutukseen, jos

- olet vähintään 18-vuotias
- olet tavoitteellisessa valmennuksessa oleva urheilija
- olet suorittanut toisen asteen tutkinnon lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Sinut voidaan valita koulutukseen myös, jos toisen asteen opintosi ovat kesken, mutta olet suorittanut ammatillisia yhteisiä tutkinnon osia vastaavan kokonaisuuden.

Huomaathan, että liikunnanohjauksen perustutkintoon liittyy opiskelijan toimintakykyyn ja terveydentilaan liittyviä vaatimuksia, joihin on hyvä tutustua ennakkoon tästä. Lisäksi kaikilta liikunnanohjauksen perustutkinnon opiskelijoilta pyydetään opintojen alussa nähtäväksi rikosrekisteriote, sillä opintoihin ja työelämässä oppimiseen liittyy olennaisesti alaikäisten parissa työskentelyä.

Monimuotokoulutuksen toteutus

Urheilijoiden monimuotokoulutukseen sisältyy 16 kolmen päivän mittaista lähijaksoa Vierumäellä eli vuoden aikana lähijaksoja on kahdeksan. Lähiopiskelupäivinä opiskelijalla on oikeus maksuttomaan majoitukseen ja aterioihin.

Lähijaksojen ohjelmat tehdään urheilijan kehittymisen näkökulmasta monipuolisiksi, jolloin teoria ja käytännön liikunta yhdistyvät sopivalla tavalla. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus käyttää alueen monipuolisia liikuntamahdollisuuksia oman harjoittelunsa toteuttamiseen lähijaksojen aikana.

Lähijaksojen välissä opiskelijoilla on etäopiskelujaksoja, joiden aikana tehdään opintoihin liittyviä tehtäviä, annetaan näyttöjä hankitusta osaamisesta ja opitaan työelämässä meneillään oleviin tutkinnon osiin liittyen. Osa tutkinnon osista toteutetaan kokonaan verkossa, jolloin opiskelu on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta.

Hakeminen ja opiskelijavalinta

Hakuaika syyskuussa 2022 alkavaan koulutukseen on 1.4.-21.5.2022. Hakulomakkeen löydät tästä.

Hakulomakkeen lisäksi toivomme valmentajaltasi lausuntoa opiskelijavalinnan tueksi. Pyydäthän valmentajaasi täyttämään 21.5.2022 mennessä lausuntolomakkeen, joka löytyy tästä linkistä: link.webropol.com/s/valmentajanlausunto22

Opiskelijat valitaan pääsy- ja soveltuvuuskokeen perusteella. Kaikki hakukelpoiset hakijat kutsutaan yksipäiväiseen pääsykokeeseen, joka järjestetään Vierumäellä 2.6.2022 ja 6.6.2022

Hinta

Perustutkintokoulutus on maksutonta. Opiskelijoilla on oikeus myös maksuttomaan täysihoitoon lähiopiskelupäivinä.

LISÄTIEDOT