5.9.2024

Näin kaudet jatkuvat: Loppusarjat käyntiin

Kotimaiset jalkapallon huippusarjat lähestyvät loppuhuipennuksia. Nyt on julkistettu loppusarjojen ohjelmat.

VEIKKAUSLIIGA
Kuuden runkosarjan parhaan kesken pelattavan Mestaruussarjan sekä sijoille 7.-12. runkosarjassa sijoittuneiden Haastajasarjan otteluohjelmat on saatu hiottua valmiiksi valmiin kaavion pohjalta ja ohjelmat ovat nyt valmiina.

Haastajasarjan ensimmäinen ottelu pelataan perjantaina 13.9. ja Mestaruussarja käynnistyy seuraavana päivänä 14.9. Päätöskierros molemmissa sarjoissa pelataan lauantaina 19.10., jolloin viimeistään ovat selvillä mestari, mitalistit ja suora putoaja.

Mestaruus- ja Haastajasarjan jälkeen pelataan vielä Eurolopputurnaus, jossa ratkotaan viimeinen paikka kauden 2025-26 eurocupien karsintoihin. Lisäksi pelataan Veikkausliigan karsinta Veikkausliigassa 11. sijoittuneen joukkueen ja Ykkösliigassa 2. sijoittuneen joukkueen välillä.

Katso pelien aikataulu täältä: Veikkausliiga

KANSALLINEN LIIGA
Subway Kansallisen Liigan runkosarja on pelattu ja nyt joukkueet jakaantuvat Mestaruussarjaan sekä Haastajasarjaan.

Haastajasarjassa on myös hurjat panokset. Kuudesta joukkueesta ainoastaan kolme säilyttää sarjapaikkansa ensi kaudeksi. Vuonna 2025 starttaa 18 joukkueen Kansallinen-kokonaisuus ja pääsarjassa pelaa ainoastaan kahdeksan (8) joukkuetta. Uudessa Kansallisessa Ykkösessä tulee ensi kaudella pelaamaan kymmenen (10) joukkuetta.

Haastajasarjassa pelaavat tänä syksynä PK-35 Vantaa, FC Honka, Ilves, PK-35, JyPK ja PKKU. Ensi vuoden liigapaikkojen kohtalo ratkaistaan yksinkertaisella sarjalla eli kukin joukkue kohtaa toisensa vain kertaalleen.

Mestaruussarjan pelit alkavat lauantaina 14. syyskuuta ja Haastajasarja seuraavalla viikolla. Kauden päätöskierros pelataan perjantaina 18. lokakuuta.

Katso pelien aikataulu täältä: Kansallinen Liiga

YKKÖSLIIGA
Ykkösliigassa ei pelata varsinaisia jatkosarjoja. Aluksi pelattiin 10 joukkueen kaksinkertainen sarja, jonka jälkeen jatketaan pelaamista saaduilla pisteillä vielä kolmas kierros valmiilla kaaviolla niin, että kaksinkertaisen sarjan viisi parasta joukkuetta saavat osakseen viisi kotiottelua ja muut neljä kotiottelua. Sarjan päätteeksi:
- Voittanut joukkue nousee Veikkausliigaan.
- Toiseksi sijoittunut joukkue karsii noususta Veikkausliigaan kaksiosaisessa karsinnassa Veikkausliigan sijalle 11 sijoittuneen joukkueen kanssa.
- Sijalle 9 sijoittunut joukkue karsii paikastaan Ykkösliigassa kaksiosaisessa karsinnassa Ykkösen sijalle 2 sijoittuneen joukkueen kanssa.
- Sijalle 10 sijoittunut joukkue putoaa Ykköseen.

Katso pelien aikataulu täältä: Ykkösliiga

NAISTEN YKKÖNEN
Naisten Ykkösessä pelit jatkuvat hyvin samaan tapaan kuin pääsarjassa. Runkosarjan neljä parasta; HJK Akatemia, VIFK, FC KTP ja TPS etenevät ylempään jatkosarjaan. Näistä joukkueista yksi nousee Subway Kansalliseen Liigaan kaudeksi 2025. Se on jo varmaa, että HJK:n organisaatioon kuuluva HJK Akatemia ei voi nousta eli heidän voittaessaan Naisten Ykkösen, nousee toiseksi sijoittunut pääsarjaan.

Ensi kaudella toiseksi korkein sarjataso kulkee nimellä Kansallinen Ykkönen. Siinä pelaa tämän kauden Naisten Ykkösen tapaan kymmenen (10) joukkuetta. Liigasta putoaa tämän kauden jälkeen kolme joukkuetta, joten samat hurjat panokset ovat myös Naisten Ykkösen alemmassa loppusarjassa. Kolme putoaa suoraan ja yksi joukkue nousee Naisten Kakkosesta ensi kaudeksi Kansalliseen Ykköseen.

Katso pelien aikataulu täältä: Naisten Ykkönen

MIESTEN YKKÖNEN
Ykkösen kausi jatkuu vielä viiden kierroksen ajan ylemmässä ja alemmassa jatkosarjassa. Runkosarjan kuusi parasta joukkuetta eteni ylempään jatkosarjaan ja loput kuusi alempaan jatkosarjaan. 27 pelatun kierroksen jälkeen:
– sarjan voittaja nousee Ykkösliigaan
– toiseksi sijoittunut joukkue karsii Ykkösliiga-paikasta (kaksiosainen karsinta Ykkösliigassa yhdeksänneksi sijoittunutta vastaan)
– 11. ja 12. sijoittuneet putoavat Kakkoseen

Katso pelien aikataulu täältä: Miesten Ykkönen