9.10.2024

Unity Euro Cup käyntiin Sveitsissä

Suomesta osallistuu toista kertaa joukkue UEFA:n ja UNHCR:n järjestämään pakolaistaustaisten kansainväliseen Unity Euro Cup -jalkapalloturnaukseen. Turnaus pelataan Sveitsin Nyonissa ja pelit käynnistyvät 10. lokakuuta.

Suomen joukkue voitti vuoden 2023 Euro Unity Cupin.

Kolmatta kertaa järjestettävään Unity Euro Cupiin osallistuu joukkueita 16 eri Euroopan maasta. Turnaus pelataan neljässä eri lohkossa. 7vs7-pelimuodolla pelattavan turnauksen joukkueet koostuvat 11 pelaajasta, joista kahdeksan on oltava pakolaistaustaisia henkilöitä ja vähintään kolmen naisia.

Suomen joukkueen valmentajana toimii brasilialainen entinen huippupelaaja ja ammattivalmentaja Jeferson Pires. Jalkapallon Pelaajayhdistys on myös vahvasti mukana, sillä joukkueeseen kuuluvat joukkueenjohtaja Aku Tervaniemi ja pelaajana toimiva Emma Immonen

Maahanmuuttovirasto ja Jalkapallon Pelaajayhdistys ovat jo vuodesta 2013 vieneet maailman suosituimman urheilulajin elävöittämään turvapaikanhakijoiden arkea vastaanottokeskuksissa. Jalkapallo kuuluu kaikille sanomaa on levitetty kiertueen ja Vastaanottokeskusten SM-lopputurnauksen kautta yhteistyössä Palloliiton kanssa. Kiertueen tavoitteena on parantaa vastaanottokeskusten asiakkaiden fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia lisäämällä liikuntaa ja jalkapallon pelaamista vastaanottokeskuksissa ympäri Suomea. Tänäkin vuonna osana Jalkapallo kuuluu kaikille -kiertuetta innokkaimmille ja onnekkaimmille pelaajille on tarjottiin mahdollisuus osallistua Unity Euro Cupiin.

Viime vuonna Suomi nappasi Unity Euro Cupin mestaruuden.

- Odotukset turnaukseen ovat korkealla, ja lähdemme puolustamaan mestaruutta vahvalla itseluottamuksella. Joukkueessa on hyvä sekoitus kokemusta ja nuorta energiaa. Pääpaino on yhtenäisessä pelitavassa ja joukkuehengessä. Tiedämme, että edessä on kovia vastustajia, mutta uskomme omiin mahdollisuuksiimme, päävalmentaja Pires linjaa.

- Unity Cup on erityinen tapahtuma, koska muistuttaa meitä jalkapallon yhteen tuovasta voimasta. Turnaus tuo yhteen erilaisia ihmisiä eri taustoista, ja antaa kaikille mahdollisuuden nauttia pelistä. Jalkapallo kuuluu kaikille, ja Unity Cup edustaa tätä periaatetta täydellisesti – se on tilaisuus yhdistää yhteisöjä ja levittää positiivista jalkapallokulttuuria. Tällaiset turnaukset ovat tärkeitä koska ne edistävät tasa-arvoa ja yhdessä tekemistä, Pires jatkaa.

Piresin mukaan pelaajat odottavat innolla pelien ja turnauksen alkua.

- Odotukset ovat korkealla. Jokainen haluaa päästä näyttämään taitonsa ja antaa kaikkensa joukkueen eteen. Joukkueessa on yhteishenkeä ja pelaajat odottavat innolla pääsevänsä puolustaman mestaruuden ja se tuo lisämotivaatiota. Fiilis on kohdallaan ja tavoitteena on pelata omaa parasta peliä – yhdessä joukkueena, valmentaja sanoo.