Jumbo image

Tehtävä: Luo oma urasiirtymäjana

Tehtävän tavoitteet ja tarkoitus

• Opit tunnistamaan omia urasiirtymisiäsi.
  • Pystyt sanoittamaan omaa uraasi paremmin.
  • Kykenet hahmottelemaan ja tunnistamaan tulevia urasiirtymisiäsi.

Ohjeet

1. Pohdi ja tee lista kaikista jalkapallourasi merkittävistä urasiirtymistä. Voit kirjoittaa listan vapaasti paperille, tietokoneelle tai vastaavalle.

2. Seuraavaksi piirrä paperille aikajana. Aikajana voi edetä suoraan, ylöspäin tai johonkin muuhun suuntaan (saat päättää itse).

3. Kirjaa aikajanalle merkittävimmät urasiirtymäsi tähän asti, esimerkin mukaisesti. Huomaa, että urasiirtymäsi voivat poiketa mallista ja esimerkiksi naisjalkapalloilijan urasiirtymät ovat erilaisia, kuin miesjalkapalloilijan urasiirtymät.

4. Seuraavaksi pohdi minkälaisia tähänastiset urasiirtymäsi ovat olleet? (Voit kirjoittaa vastauksesi ylös, tai pohtia niitä mielessäsi).

• Ovatko ne olleet ennustettavissa olevia siirtymiä eli normatiivisia siirtymiä, vai ei-normatiivisia siirtymiä, tai ei-tapahtumia?
  • Ovatko siirtymäsi tapahtuneet omasta päätöksestäsi?
  • Ovatko urasiirtymäsi sujuneet hyvin, vai onko sinulla ollut haasteita joissain siirtymissä?
  • Miksi siirtymäsi ovat sujuneet hyvin, tai huonosti?
  • Oletko oppinut jotain jo urallasi tapahtuneista siirtymistä? Jos olet, mitä?
  • Minkälaisia tunteita ja ajatuksia urasiirtymiin on liittynyt?

5. Lopuksi pohdi ja kirjaa janalle potentiaalisia tulevaisuuden urasiirtymisiäsi. Mitä urasiirtymisiä sinulla on lähitulevaisuudessasi tai kauempana tulossa?