30.4.2024

Kerran futari, aina futari – alumnitoiminta pitää lajin parissa uran jälkeen

Jokaisen jalkapalloilijan ura ainakin huipputasolla loppuu aikanaan ja monella on tuossa vaiheessa mietinnän paikka: mitä tehdä jatkossa ja jääkö rakas laji kertaheitolla kokonaan taakse?

Tätä muutosta ainakin lieventämään perustettiin toissa keväänä Jalkapalloalumnit ry., joka toimii entisten pelaajien omana yhteisönä ja kohtaamispaikka. Yhdistys järjestää erilaisia kokoontumisia ja tapahtumia, jossa entiset pelaajat kohtaavat toisiaan taatusti samanhenkisessä ympäristössä.

- Viimeksi meillä oli tapaaminen miesten Viro-ottelun yhteydessä maaliskuun lopulla. Sikäli tietysti vähän ikävä, ettei se ollut Puola-ottelu ja panoksena EM-paikka, naurahtaa Timi Lahti, joka Jalkapallon Pelaajayhdistyksen työtehtäviensä ohella käyttää 20 prosenttia työajastaan alumnitoiminnan kehittämiseen.

- Kesällä järjestämme yhteistapahtuman jääkiekon Liigan alumnien kanssa ja tiedossa on myös muun muassa golf-turnaus.

Lahden mukaan alumnitoiminnalle on olemassa selkeä tilaus ja mitä enemmän entisiä pelimiehiä ja -naisia saadaan mukaan, sitä enemmän toiminnasta on siihen osallistuville myös iloa – eikä vain iloa, vaan myös hyötyä.

- Alumnitoiminta on pitkään ollut aika alkutekijöissään. Uran päätyttyä pelaaja on tavallaan unohdettu. Tämän toiminnan kautta saa vertaistukea ja kontakteja. Joillain on tietysti kuviot selvillä jatkon suhteen, mutta heillekin tarjolla on sitä samaa yhteisöllisyyttä mitä peliurakin tarjosi ja on tietysti yksinkertaisesti kiva nähdä vanhoja pelikavereita ja vastustajia, Lahti sanoo Palloliiton haastattelussa.

Lahden mukaan alumnitoiminta on sinänsä lähtenyt hyvin käyntiin ensimmäisen kahden vuoden aikana, mutta paljon on vielä tekemättä ja suunnitelmia on monimuotoisesti entisten pelaajien tukemiseksi ja virkistämiseksi.

- Onhan niitä surullisiakin tapauksia ollut uran päättymisen jälkeen. Ei onneksi paljon, mutta jokainen niistä on liikaa. Alumnitoiminnassa pääsee verkostoitumaan, saa arvostusta ammatilleen jalkapalloilijana – skaala on laaja. Ellei muuta, niin pääsee mukaan verestämään vanhoja muistoja, Lahti toteaa.

- Hyvä myös painottaa, ettei tämä ole mikään pienen ryhmän yhdistys, johon tarvitaan maajoukkueura tai mestaruuksia, vaan mukaan toivotetaan tervetulleeksi alemmallakin tasolla pelanneet pelaajat, sekä naiset että miehet.

”Pukukoppi koko elämän ajaksi” tiivistää Jalkapalloalumnit omilla verkkosivuillaan ja kiteyttää siinä samalla yhdistyksen toiminnan päämäärän erinomaisesti. Lisää yhdistyksestä sekä liittymisohjeet löytyvät samoilta verkkosivuilta https://jalkapalloalumnit.fi/

Lue koko juttu: