27.5.2022

”Pelaajat ovat urheilijoita, eivät koneita”

FIFPRO:n tekemän tutkimuksen mukaan ammattilaisjalkapalloilijat puoltavat uusia sääntöjä, joilla vähennettäisiin ja rajoitettaisiin peli- ja matkustusmäärää.

Tutkimukseen osallistui 1055 pelaajaa sekä 92 suorituskykyasiantuntijaa. Molemmista ryhmistä nousi esiin selkeä kanta, että pelaajille on taattava selkeä loma kausien väliin sekä välttää jatkossa liian tiiviiseen tahtiin pelattavia pelejä.

Esiin nousi myös, että peräti 82% suorituskykyasiantuntijoista kertoi nähneensä ylikuormituksen vaikuttavan pelaajan mielenterveyteen ja elämänhallintaan.

1 055 pelaajasta:
55 % kertoi loukkaantuneensa ylikuormitetun aikataulun vuoksi
40 % kertoi, että ruuhkainen kalenteri vaikutti heidän mielenterveyteensä
50 % kertoi, että heidän seuransa tai maajoukkueensa oli keskeyttänyt kausien välissä olevan lomakauden
Yli 72 % kertoi, että peräkkäisten pelien määrä (ilman riittäviä välipäiviä) tulisi rajoittaa neljään
46,5% pelaajista haluaisi, että kv-pelien ikkunat olisivat pidempiä ja niitä olisi harvemmin

Pelaajat, jotka ovat joutuneet matkustamaan eniten, kertoivat FIFPRO:lle huolistaan toistuvien matkojen vaikutuksista henkiseen ja fyysiseen terveyteen.

FIFPRO:n raportin esipuheen mukaan pelaajat "ovat urheilijoita, eivät koneita", ovat allekirjoittaneet pelaajaedustajat eri puolilta maailmaa, muun muassa Arturo Vidal (Inter Milan ja Chile), Leonardo Bonucci (Juventus ja Italia), Maya Yoshida (Sampdoria ja Japani) ja Saliou Ciss (Nancy ja Ranska).

LUE KOKO TUTKIMUS:

FIFPRO PWM Flash Report 2022 - A Calendar That Respects Players' Health